ס"ע
בית דין אזורי לעבודה חיפה
|
37712-02-10
10/07/2012
|
בפני השופט:
הסגנית נשיא איטה קציר
|
- נגד - |
התובע:
תומר נחום
|
הנתבע:
1. כלל גמל בע"מ 2. דיסקונט לישראל בע"מ
|
פסק-דין |
זוהי תביעה לחייב את הנתבעות לשלם לתובע פיצוי כספי בסך של 52,746 ש"ח נכון לחודש 2/10.
להלן עובדות המקרה:
1. הנתבעת מס' 1 היא חברה המנהלת קופות גמל וחלות עליה תקנות מס הכנסה (כללים לאישור וניהול קופות גמל), תשכ"ד-1964 וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005. הנתבעת מס' 1 מנהלת גם את קופות הגמל "שקמה" ו-"גפן" (להלן: "הקופות").
2. הנתבע מס' 2 ניהל בעבר את הקופות הנ"ל (להלן: "הבנק") ועם יישום הוראות ועדת בכר, שהורו על הפרדה בין הבנקים לקופות הגמל, מכר הבנק את קופות הגמל לחברות הביטוח.
3. זו הסיבה שהנתבעת מס' 1 החלה לנהל את הקופות ובמסגרת ההסדר התחיקתי היא התקשרה בהסכם למתן שירותים עם דיסקונט גמל בע"מ, שהינה חברה נפרדת ואישיות משפטית נפרדת מהבנק.
במסגרת הסכם השירותים הנ"ל מעניקה דיסקונט גמל בע"מ לנתבעת מס' 2 שירותי תפעול של הקופות.
4. הבנק הינו יועץ פנסיוני, כפי שנקבע בהוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005 (להלן: "חוק הייעוץ הפנסיוני") ומחובתו לתת את השירות הנ"ל בהתאם לצרכי הלקוח ועל פי תנאי השוק בארץ.
5. הבנק הינו כאמור יועץ פנסיוני כהגדרתו בהוראות החוק והנתבעת מס' 1 הינה אחד הגופים המוסדיים הקיימים ופועלים בארץ. גם הנתבעת מס' 1 וגם הבנק הינם ישויות משפטיות נפרדות ועל כל אחת מהן חלות חובות סטטוטוריות שונות והוראות דין נפרדות.
6. ביום 22/8/08 נפגש התובע בבנק עם מר אבי הראל, שהינו יועץ פנסיוני מטעם הנתבע מס' 2. באותה פגישה ביקש התובע להעביר את כספי קופות הגמל "שקמה" ו-"גפן" לקופת הגמל "אשכולות" המנוהלת על ידי הנתבעת מס' 1.
7. התובע הגיע לפגישת הייעוץ מבלי שהייתה ברשותו תעודת הזהות שלו והוא נדרש להציגה בפני היועץ הפנסיוני, לצורך ביצוע העברת הכספים מקופות הגמל "שקמה" ו-"גפן" ל"אשכולות".
8. מר אבי הראל מילא את כל הטפסים הנדרשים לצורך ביצוע העברת הקופות "שקמה" ו-"גפן", כבקשת התובע, אך דרש לקבל תחילה את תעודת הזהות של התובע, לפני ביצוע ההעברות בפועל.
9. התובע לא הביא מיד לבנק את תעודות הזהות שלו ליועץ הפנסיוני, אשר נמצא בסניף הבנק בקרית אתא רק יומיים בשבוע.
10. היועץ הפנסיוני טלפן לתובע וביקש ממנו להגיע לבנק עם תעודת הזהות שלו, על מנת שניתן יהיה לצלם את תעודת הזהות ולהעבירה ביחד עם שאר הטפסים לנתבעת מס' 1.
11. רק ביום
23/9/08
הגיע התובע עם תעודת הזהות שלו לבנק. תעודת הזהות צולמה והצילום צורף לטפסים שמילא היועץ הפנסיוני ביום 22/8/08, והטפסים הועברו לאגף התפעול בבנק, להמשך טיפול מול הנתבעת מס' 1.
12. בתאריך
2/10/08
העביר אגף התפעול בבנק את מסמכי הייעוץ לנתבעת מס' 1, אך אז התברר, כי חסרים טפסים אחדים לצורך השלמת העברת קופות הגמל לנתבעת מס' 1.
13. מר הראל הודיע לתובע, כי עליו להגיע אליו לסניף, לצורך השלמת הטפסים החסרים. רק לאחר תזכורות טלפוניות אחדות הגיע התובע לבנק ביום
7/11/08 וחתם
על הטפסים החסרים שנדרשו לצורך ביצוע הפעולות הדרושות בנתבעת מס' 1.
14. לאחר חתימת התובע ביום
7/11/08
על הטפסים החסרים, הועברו הטפסים של התובע על ידי הבנק לנתבעת מס' 1.
15. ביום
16/11/08
ביצעה הנתבעת מס' 1 את העברת הכספים מ"שקמה" ל"אשכולות" וביום
26/11/08
הועברו הכספים מקופת הגמל "גפן" ל"אשכולות".
16. התובע טוען, כי בתקופה שבין יום 22/8/08 ל-16/11/08 חלו ירידות חדות בקופות הגמל "שקמה" ו-"גפן" וכתוצאה מכך נגרם לתובע הפסד כספי בגין קופות הגמל "שקמה" בסך של
20,773 ש"ח
ובגין קופת הגמל "גפן" סך של
15,788 ש"ח
. סך הכל מדובר בהפסד בסך
34,561 ש"ח
כאשר בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק עמד על סך של
37,746 ש"ח
, נכון למועד הגשת התביעה לבית הדין ביום
10/2/08
.